مراحل و هدف از آنالیز خاک

مراحل و هدف از آنالیز خاک

آزمایشات خاک کشاورزی یکی از موارد مهمی است که کشاورزان و باغداران پیش از شروع به کشت محصولات خود نگاه ویژه ای باید داشته باشند.
با توجه به این که خاک هر منطقه بر اساس جغرافیای منطقه آب و هوا یا نوع کشت گیاهان با هم فرق دارند به اینگونه که در زمان قدیم کشاورزان به طور تجربی نوع خاک زمین را میشناختند. اما درصد خطا اینگونه بالا بود و با به روی کار آمدن آزمایشگاه ها اکنون کشاورزان میتوانند تمامی خصوصیات خاک کشاورزی خود را بررسی کنند.

 

هدف از انجام آزمایشات خاک کشاورزی:


با انجام آزمایشات خاک کشاورزان میتواند به میزان ph خاک/آهک و نمک/سنگینی یا سبک بودن خاک اطلاع یابد.
- در مواردیکه کود به خاک اضافه میشوند کشاورز میتواند با آزمایشات خاک میزان عناصر آزاد شده و قابل مصرف از این کود ها در خاک را بسنجد.
- با انجام آزمایشات خاک کشاورزی کشاورزان میتوانند به وضعیت عناصر غذایی موجود در خاک پی ببرند و میزان کود مورد نیاز خاک را با توجه به نیاز گیاه مورد نظر برطرف سازند.
- با انجام آزمایشات خاک کشاورز میتواند نوع گیاه مناسب با نوع خاک زمین را پیدا کند.


مراحل انجام آزمایشات خاک کشاورزی:


- نمونه برداری از خاک باغ یا کشاورزی: برای اینکه تفسیرنتیجه آزمایشات خاک به درستی انجام شود باید نمونه برداری از خاک به درستی انجام گیرد. نمونه برداری خاک به گونه ای انجام میگیرد که نشاندهنده تمامی قسمت های خاک زمین باشند. نمونه برداری میتواند به صورت منظم یا نامنظم از خاک و در عمق 5 تا 10 سانتیمتری انجام گیرد. برای انجام آزمایشات خاک میزان نمونه در برابر هر - هکتار زمین 2 کیلوگرم خاک میباشد. نمونه ها باید در ظرف پلاستیکی و در شرایط استریل جمع آوری شوند و تحویل آزمایشگاه داده شوند.
- انجام آزمایشات خاک کشاورزی در آزمایشگاه با توجه به پارامتر های مورد نیاز و انتخاب شده و سپس ابلاغ نتیجه انجام میگیرد.
- تفسیر آزمایشات خاک توسط کارشناسان آزمایشگاه برای کمک به مشتری برای رسیدن به هدف مورد نظر.


نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.



google34d45c60d43b5800.html