کاشت نهال

کاشت نهال

این که چه زمانی باید نهال تان را بکارید، بسیار مهم است. این نکته را در نظر داشته باشید که شما نمی توانید در هر زمانی اقدام به انجام این کار بکنید. بهترین زمان برای کاشت یک نهال تازه زمانی است که گیاه و نهال در حال رویش دوباره و جوانه زدن و یا به اصطلاح زمان بیدار شدن از خواب زمستانی است. پس با این اوصاف می توانیم بگوییم بهترین زمان کاشت نهال می تواند اواخر زمستان و اوایل فصل بهار باشد. البته برخی درختان نیز هستند که می توان کمی زودتر اقدام به کاشت آن ها کرد، ولی اکثر گیاهان در اواخر زمستان شروع به رویش مجدد می کنند و به ویژه اواسط اسفند ماه می تواند یک زمان بسیار خوب و ایده آل برای انجام این کار باشد.
 
 
 
 
 
آماده سازی خاک و گودال پیش از کاشت

پیش از کاشت انواع نهال ابتدا باید خاک زمین را به دقت بررسی کرده و سپس شروع به کاشت بکنید. خاک مناسب برای کاشت یک نهال باید کاملاً حاصلخیز، نرم و نفوذپذیر باشد.خاک باغچه می تواند یک گزینه بسیار خوب برای این کار باشد. اگر خاک مناسب نیست می توانید محل مورد نظر را تا عمق ۱ متر خاک برداری کرده و خاک مناسب را جای گذاری کنید. استفاده از کود دامی یا کود های گیاهی و شاخ و برگ پوسیده درختان بسیار توصیه می شود. اما پس از آماده سازی خاک باید یک گودال به عمق ۳ برابر طول ریشه بکنید. البته اگر پیش از کاشت نهال گودال مورد نظر کمی مرطوب باشد بسیار خوب است. سعی کنید در محلی که نهال را می خواهید بکارید، گیاه دیگری وجود نداشته باشد و گودال تان ظرفیت قرارگیری ریشه نهال را داشته باشد.

آماده سازی نهال پیش از کاشت نهال

پس از حفر گودال و آماده سازی خاک نکات دیگری نیز هستند که باید به آن ها توجه داشته باشید. شما پیش از کاشت نهال نباید آن را در معرض نور خورشید قرار دهید. ریشه ها معمولاً به نور حساس هستند. برای محافظت از ریشه ها می توانید آن ها را داخل یک پلاستیک سیاه قرار دهید. اگر ریشه ها نامرتب و آسیب دیده هستند سعی کنید با قیچی مخصوص آن ها را هرس کنید. ریشه هایی که زخمی هستند و در خاک قرار می گیرند، مهم ترین دلیل ابتلا گیاه به بیماری های قارچی می باشند. علاوه بر این هرس ریشه های ضعیف و زخمی باعث رویش بهتر و رشد سریع تر ریشه می شوند و نقش تحریک کنندگی را برای ریشه ایفا می کنند.

نحوه کاشت نهال

حال که تمام مراحل آماده سازی خاک و گیاه را انجام داده اید، وقت آن رسیده که اقدام به کاشت نهال تان بکنید. در هنگام کاشت نهال مواردی را نیز باید رعایت کنید تا نتیجه مطلوبی داشته باشید. در هنگام کاشت نهال توجه داشته باشید که ریشه ها در هم تنیده و شلوغ نباشند و سعی کنید خود تان ریشه ها را جدا کنید طوری که هر کدام فضای مناسبی برای رشد داشته باشند. پس از این کار باید نهال را در خاک قرار دهید. اما توجه داشته باشید که محل پیوند گیاه باید کمی بالاتر از سطح خاک باشد. این فاصله چیزی در حدود ۱۵ سانتی متر می باشد. اگر خاکی که در ته گودال می ریزید شبیه به یک هرم و کله قند باشد بسیار خوب است. این حالت می تواند به رشد ریشه ها شکل بدهد. از عمودی قرار گرفتن نهال در خاک نیز اطمینان حاصل کرده و سپس گودال را با خاک پر کنید.

نکات مهم نگهداری پس از کاشت

پس از کاشت نهال تان چند ضربه محکم به زمین بزنید تا خاک در محل سفت شود. پس از این کار آبیاری را شروع کنید و به نهال تان آب بدهید. این که چه میزان باید نهال را آبیاری کرد، بیش تر به نوع نهال بستگی دارد. اما به طور کلی همواره سعی کنید سطح خاک رطوبت کافی را داشته باشد و هر زمان که مشاهده کردید سطح خاک خشک شده است می توانید آن را آبیاری کنید. برای رشد بهتر گیاه می توانید از کود های گیاهی و یا حیوانی استفاده کنید. هم چنین سعی کنید فضایی را برای گیاه فراهم کنید که بتواند نور مناسبی را دریافت کند. پس از رشد بیش تر نهال می توانید آن را در موقعیت مناسب هرس کنید تا علاوه بر تضمین سلامتی گیاه، سرعت رشد آن را نیز افزایش دهید.
 
 
 
 
 

نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.



google34d45c60d43b5800.html