کشت سبزیجات

کشت سبزیجات

سبزیکاری در فضای آزاد برخلاف پرورش سبزی‌ها در گلخانه و پرورش گل است. وجه تمایز سبزیکاری با پرورش گیاهان زینتی را می‌توان در رشد و نمو بیشتر و محدود بودن بقایای گیاهی سبزی‌ها دانست. اختلاف سبزیکاری و زراعت در این است که اکثر سبزی‌ها درحالیکه اندام‌های آنها کاملاً رشد نیافته‌اند، برداشت می‌شوند در صورتیکه برداشت محصولات زراعی پس از رشد کامل اندام‌ها صورت می‌گیرد. به ‌همین علت نیز سبزی‌ها با گذشت اندک زمانی کیفیت مطلوب خود را از دست می‌دهند. این بدان معنی است که اغلب سبزی‌ها از یک طرف با هزینه بیشتری تولید می‌شوند و از طرف دیگر تنها برای زمان محدودی می‌توان آنها را نگه‌داری کرد. از این نظر برای عرضه مداوم سبزی‌ها به بازار، باید آنها را در سطوح کوچک و در چندین مرحله کاشت. بنابراین یکی از ویژگی‌های تولید سبزی، کاشت بهنگام آن است.

 

طبقه‌بندی بر اساس طول دوره رشد 

الف: یک‌ساله: در طول یک فصل رویش رشد می‌کند تا بالغ شود، گل بدهد، بذر تولید کند و از بین برود. این گیاه دوره خواب را فقط به شکل دانه می‌گذراند. مانند: کاهو، خیار، خربزه، هندوانه، شاهی، کدو

ب: دوساله: گیاه دوساله در یک فصل رشد می‌کند. در طول زمستان به خواب می‌رود، در بهار رشد را از سر می‌گیرد، گل می‌دهد و از بین می‌رود. چرخه زندگی گیاه در دو سال کامل می‌شود. مانند: هویج، پیاز، جعفری، تره، چغندر، انواع کلم‌ها، کرفس، شیکوره

ج: چندساله: بیش از دو فصل رشد ادامه حیات می‌دهند. به دو گروه چوبی و علفی تقسیم می‌شوند.

چندساله‌های چوبی: ساقه‌های ضخیم و پوشیده از پوست دارند و در زمستان زنده می‌مانند. هر سال به اندازه این گیاهان افزوده و چوب جدید اضافی در آنها تولید می‌شود و تا اندازه‌های بزرگ رشد می‌کنند.

چندساله‌های علفی: فقط برگ‌ها و ساقه‌های ظریف تولید می‌کنند. اندام‌های هوایی آنها بیشتر اقلیم‌ها در فصل زمستان پاییز از بین می‌روند و فقط اندام‌های زیرزمینی در زمستان زنده می‌مانند. اما در مناطق بدون یخبندان، ممکن است در سرتاسر سال به رشد فعال ادامه دهند.

 

بر اساس قسمت‌های خوراکی

- سبزیجات برگی: کاهو، اسفناج، کرفس‌برگی، گشنیز، جعفری، ریحان، شوید، تره، کلم‌پیچ، آندیو و شیکوره.

- سبزیجات ساقه‌ای: مارچوبه، کنگر، کلم‌قمری (داش کلم).

- سبزیجات میوه‌ای: خربزه، خیار، هندوانه، فلفل، بادمجان، کدو، گوجه‌فرنگی، بامیه.

- سبزیجاتی که از گل آنها استفاده می‌شود: آرتیشو، کلم‌گل معمولی، کلم‌گل‌سبز.

- سبزیجاتی که قسمت زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد: پیاز، سیر، موسیر، هویج، چغندر، شلغم، ترب.

- سبزیجاتی که از بذر نارس یا از غلاف‌های نارس استفاده می‌شود: لوبیا سبز، باقلا، نخودفرنگی.


نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.



google34d45c60d43b5800.html