کشت صیفی جات

کشت صیفی جات

صیفی‌جات (تابستانی‌ها)، به برخی از محصولات زراعتی گفته می‌شود که در بهار و اوایل تابستان کارهای مقدماتی آن انجام شده و حاصلش در تابستان یا اوایل پاییز به دست می‌آید، مانند خربزه، هندوانه و طالبی. به عبارت دیگر صیفی جات برخی از محصولات زراعتی هستند که کاشت، داشت و برداشت آنها در فصول گرم سال انجام می‌شود. از انواع دیگر صیفی جات، می‌توان از انواع کدو، بادمجان، فلفل، کلم، سیب‌زمینی، سیر، پیاز، ذرت، هویج، کرفس، باقلا و لوبیا سبز، گوجه‌فرنگی و خیار را نام برد که در ادامه به خواص آن ها می پردازیم.

مهم ترین نکات اصول کاشت صیفی جات

بذر صیفی جات به دلیل حساس بودن نسبت به هوای خنک یا باید در فصولی کاشته شوند که روزهای سرد زمستان طی شده باشد و یا از بذرهای استفاده شود که برای رشد در آب و هوای سرد مناسب باشند. به همین منظور در این مقاله از مجله سبز منظر قصد داریم اصول کاشت صیفی جات را با هم بررسی کنیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

اصول کاشت صیفی جات در فصل زمستان

اگر شرایط آب و هوایی محل زندگی شما به گونه ای است که دارای زمستان‌های طولانی با برف های سنگین و یخبندان هستید توصیه می‌کنیم که بذر خود را در اوایل پاییز و تا زمانی که هنوز سرمای شدید شروع نشده است آن را بکارید. تا در طول روز، زمان کافی برای رشد داشته باشند و بتوانید محصول خود را برداشت کنید. برخی از صیفی جات در فصل زمستان نیز امکان پرورش و رشد را دارند و می توانند در روزهای برفی نیز دوام بیاورند. برای مثال برای کاشت گوجه فرنگی از اواخر دی ماه فرصت دارید تا بذر خود را بکترید تا حداقل در طی روز ۸ ساعت نور خورشید دریافت کنند.

یکی از اصول کاشت صیفی جات در فصل زمستان این است که برای محافظت بذر گیاه خود قبل از فرا رسیدن سرما و انجماد زمین محصولات خودتان را با مالچ به طور کامل بپوشانید. در این صورت بذر گیاه شما توسط مالچ از سرمای زمستان در امان می ماند.از مالچ های سبک استفاده کنید تا بتوانید ضخامت بیشتری را با آن پوشش دهید.

 

صیفی جات رونده

منظور از صیفی جات رونده این است که پس از کاشت بذر، گیاه به صورت رونده بر روی زمین پخش می شود و یا اگر آن را به سمت بالا هدایت کنید به همان سمت رشد پیدا می کند. اصول کاشت صیفی جات رونده به این صورت است که برای بوته هایی که نیاز است تا با ریسمان به جایی بسته شوند داربست تهیه کرده تا پیچک گیاه به دور آن پیچیده و خود را بالا نگه دارند. برای مثال برای کاشت بذر خیار درختی لازم است که از نخ های ضخیمی استفاده شود تا فضای کافی برای رشد داشته باشد. برخی از انواع کدوها نیز رونده هستند و بعد از کاشت بهتر است که آنها را بر روی داربست انداخت یا با ریسمانی به سمت بالا هدایت کنید تا گیاه به ریسمان پیچیده و خود را بالا نگه دارد.

در این روش بایستی شرایط را برای بذر صیفی جاتی که میوه های درشتی به بار می دهند به گونه‌ای فراهم کرد که در اثر سنگینی، بوته های آنها جدا نشده و آسیب نبیند. بذر صیفی جاتی مانند هندوانه یا خربزه به صورت رونده روی زمین کاشته می شود. تنها با مشکلی که در این روش با آن روبرو هستید قرار گرفتن میوه ها در گل و لای است که در برخی مواقع باعث می‌شود میوه ها خراب شده و یا ظاهر خود را از دست بدهند. برای حل این مشکل دقت داشته باشید که در هنگام آبیاری گیاه در خاک خیس و یا آب قرار نگیرد.

 

صیفی جات بوته ای

اصول کاشت صیفی جات بوته‌ای این است که در زمان کاشت بذر صیفی جات آنها را با فاصله از یکدیگر قرار دهیم. برخی صیفی‌جات مانند بادمجان و یا بامیه حالت بوته‌ای داشته و پس از رشد شکل درختچه  پیدا می کند و ساقه آنها به اندازه‌ای ضخیم است که به راحتی در برابر باد و یا باران آسیب نمی بینند.

همانطور که گفته شد نکته ای که در مورد کاشت بذر صیفی جات بوته ای باید به آن توجه داشت این است که این گیاهان با آنکه به صورت درختچه ای رشد می‌کنند اما شاخه های زیادی در اطراف خود تولید می کنند، به همین دلیل بهتر است که هنگام کاشت بذر آنها را با فاصله از یکدیگر بکارید تا بوته ها در یکدیگر فرو نرفته و به یک اندازه از خاک و نور تغذیه کنند. به خاطر داشته باشید که نور کافی هم در رشد بوته و هم در زیبایی و رنگ محصول نهایی تاثیر بسزایی دارد.

 

 

تاثیر شوری خاک و آب بر کشت صیفی

واضح است که شوری موجب ایجاد خسارت، کاهش رشد و باردهی محصول می شود. بنابراین در کشت مزارع شور باید دقت کنید که چه محصولی را با چه شرایطی می کارید.مثلا شما باید بدانید که اگر شوری خاک شما بیشتر از 2000 زیمنس (2 میلی زیمنس) باشد، ممکن است عملکرد محصولی مانند گوجه کاهش یاید. با افزایش شوری تا 6 میلی زیمنس، عملکرد گوجه تا نصف کاهش یابد.بیشتر بدانیم: کمبود پتاسیم در گوجه فرنگیبنابراین در شوری 6 میلی زیمنس شما 50 درصد خسارت خواهید دید! و کشت گوجه در این شرایط توصیه نمی شود. بلکه بهتر است در این شرایط الگوی کشت دیگری را انتخاب کنید. مثلا چغندر قند و یا جو، انتخاب های بهتری برای این شرایط هستند یا اینکه در صورتی که آب شیرین باشد و کافی، کشت برنج هم میتواند راهکار مناسبی باشد.

 

شوری آب و خاک چطور باعث کاهش رشد می شود؟شوری از طریق کاهش جذب آب و عناصر و ایجاد سمیت رشد و  بازدهی محصول را کاهش می دهد. برای مشاوره گیاهپزشکی می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.شوری آب و خاک موجب کمبود عناصر در گیاه می شود. تحت شرایط شوری آب و خاک، کاتیون سدیم (NA+) با کاتیون پتاسیم (+k)  و منیزیم(+M) در محل جذب ریشه با یکدیگر رقابت می کنند که منجر به کاهش جذب پتاسیم می شود، از طرف دیگر کلر برای جذب نیترات و نیتروژن رقابت می کند و مانع رشد گیاه و در در نهایت کاهش عملکرد می شود.

 

تاثیر کلر بر عملکرد محصولات کشاورزی

اثر منفی دیگر شوری این است که  شوری خاک و آب از طریق فرایندی به نام تنش اسمزی، از جذب آب جلو گیری می کند. جلو گیری از جذب آب خود می تواند به شدت رشد و بزرگ شدن سلولی و  حتی فتوسنتز را کاهش داده و در نهایت موجب کاهش شدید رشد بوته شود. حالا علاوه بر اینها شوری (عناصری که باعث ایجاد شوری شده اند مانند سدیم  و کلر) دارای اثرات سمی نیز هستند.

 


نظرات 0


ارسال نظر:
اگر تصوير خوانا نيست اينجا کليک کنيد
همزمان با تأييد انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هايي كه حاوي توهين است، منتشر نمي شود.
* لطفا از نوشتن نظر هاي خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.



google34d45c60d43b5800.html